Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

21. srpen

Včera jsme vzpomněli 21. Srpen 1968. Dovolte mi osobní vzpomínku účastníka této události. Co jsem tehdy cítil, jak mne to poznamenalo?

moderni-dejiny.cz

Byl jsem tehdy předsedou nového Svazu vysokoškolského studentstva a člen předsednictva nově založené české národní rady. Při všech debatách s kolegy z VŠE, kterou jsem studoval, s kolegy ve Studentském parlamentu ČR, nebo s kolegy v ČNR jsem se ani jednou nesetkal s tím, že by někdo invazi očekával. Nikdo to neočekával. Nikdo to neočekával ani ve vedení KSČ, ani ve vedení státu, což byla velká chyba.

V létě jsem byl na cvičení vojenské katedry VŠE v Českém Krumlově. Účast na tomto měsíčním cvičení byla jednou z podmínek pouze roční základní vojenské služby po absolvování vysoké školy, jinak to nebylo k ničemu. Bylo krásně a na plovárně jsme dlouze státnicky rozebírali politickou situaci. Shodli jsme se na tom, že případná invaze není možná, protože by ji nepřipustily západní státy ani západní komunistické strany. Ani jedna z těchto podmínek neplatila a 21.8. byli tady. Co jsem tehdy cítil? Překvapení, strach, vztek, bezmoc. Z počátku převládal strach. Sídlo SVS na Senovážném náměstí bylo, spolu s dalšími dětskými a mládežnickými organizacemi, stejně jako sídlo ČNR hned na počátku invaze obsazeny.  Na koleji jsem se bál zůstávat, protože jsem nevěděl, jestli neobsadí i ji, tak jsem se první dny skrýval u rodičů mé nastávající ženy, kteří v Praze bydleli. Po odletu prezidenta Svobody do Moskvy a zejména po návratu státního vedení do vlasti nastalo uvolnění. Všechny organizace a státní orgány začaly opět pracovat. Původní pocity se změnily do pocitu ponížení, který jsem měl až do převratu v roce 1989. Byla škoda, že se rok 1968 u nás nepodařil. Tehdejší spojenci by určitě nepřipustili „návrat kapitalismu v Čechách“, který přišel po roce 1989, ale i drobné změny, které dělal J. Kádár v Maďarsku by vedly k rychlejšímu hospodářskému rozvoji a určitě i k uvolnění společenského napětí, které u nás po celou dobu bylo.

Škoda to bylo také z toho důvodu, že tehdy ještě žilo v plné síle plno lidí, kteří vyrůstali, vzdělávali se a pracovali za první republiky, nebo v letech 1945-48 a věděli, jak funguje resp. má správně fungovat stát  a podniky. Tito lidé se už většinou roku 1989 nedožili a dle mého názoru velmi chyběli. A ještě jeden pocit musím zdůraznit – zavřeného v kleci. Dnešní mladí lidé si neumí představit, s jakou dychtivostí jsme s mojí ženou naslouchali vyprávění prof. Chytila, kmotra mých dětí, který měl v Itálii provdanou dceru a každý rok ji navštěvoval. Nebo našeho rodinného přítele prof. Vencovského, který jako šéf poradců předsedy SBČS mohl jezdit na sympozia na západ a měl přístup k západní literatuře. I návštěva Budapešti, kde jsem měl provdanou sestřenici působila jako svěží vánek. Byl jsem také pravidelným posluchačem českého vysílání BBG, Deutschnelle a Hlasu Ameriky, i to mi otvíralo dveře do světa. Nikdy nezapomenu na dvě zprávy – když Jaroslav Seifert dostal Nobelovu cenu za literaturu a když se Karol Wojtyla stal římským papežem. Při obou zprávách jsem plakal, tak mne to dojalo a měl jsem pocit, že přece jen nejsme pouze „třtiny ve větru se klátící“. Velký význam pro mne měla i německá televize, jejímž pravidelným divákem jsem byl. I ta mi otvírala svět.

Samozřejmě, že jsem občas měl pocit naprosté beznaděje. Vždyť ani Gorbačov s tím u nás nic neudělal. Teprve v roce 1988 jsem pod vlivem toho co se dělo v Polsku začal vidět světlo na konci tunelu, ale hodně daleko. Že to půjde tak rychle, to netušil vůbec nikdo.

Při této příležitosti nemohu nevzpomenout svého přítele, starého sociálního demokrata Stanislava Šulce. Zavřeli ho fašisté, zavřeli ho komunisté, ale byl to nenapravitelný optimista. Když jsem jel za maminkou do rodného Brna, vždy jsem ho navštívil. A když mne tam občas popadla chandra, utěšoval mne, že ještě on se dožije, že pojedou domů. Odůvodnění bylo velmi originální. Vždyť i ti, tehdy současní, vládci tomu nevěří a ví, že je to špatnost. A proč? Kdyby tomu věřili, nebo na to byli hrdí, už jsme měli něco a la Řád Vítězného 21. srpna (Řád Vítězného února existoval), a ten jsme neměli. Skutečně odjeli, on se však toho nedožil, ale měl pravdu. Škoda těch ztracených let. Velká průmyslová revoluce teprve začínala, a my jsme mohli být u toho. O to víc bychom si dnes měli vážit toho, že u toho jsme a svobodně. A ještě jedné věci bychom si měli vážit. Dokořán otevřených dveří do celého světa. Víc jak polovinu minulého století tomu tak nebylo.

Autor: Petr Rybář | pátek 22.8.2014 10:43 | karma článku: 12,10 | přečteno: 395x
  • Další články autora

Petr Rybář

V Senátu chci být solidární se slabšími

Jsem členem strany, v jejímž programu vždy byla na předním místě solidarita, pomoc slabším či ohroženým skupinám lidí. Jde nejen o děti a seniory, ale i o mladé začínající rodiny, čerstvé absolventy škol, nebo lidi, kteří před důchodovým věkem ztratili práci.

7.10.2014 v 9:16 | Karma: 0 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Petr Rybář

Privatizační amok

Jak možní víte, má Plzeň do konce roku 2015 odkoupit akciovou společnost Vodárna Plzeň od francouzské skupiny Veolia za předběžnou cenu 711 mil. Kč. S tím souhlasím, protože přechod do vlastnictví města je nezbytný kvůli čerpání dotací EU. Ovšem jiná je, že k prodeji vodárny francouzské firmě v roce 1996 vůbec nemělo dojít. Existují podniky, které vykonávají tzv. veřejnou službu, a ty podle mě nemají být v soukromých rukou, protože majitel má samozřejmě zájem hlavně o zisk. Takové podniky, jako je např. vodárna, teplárna, městská hromadná doprava, skládky a spalovny odpadu, hřbitovy, teplárna apod. potřebují vlastníka, který bude mít na mysli hlavně veřejný zájem, dobré plnění veřejné služby ne za nejvyšší, ale za přijatelnou cenu. A takovým vlastníkem je město.

6.10.2014 v 8:30 | Karma: 8,76 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ostatní

Petr Rybář

Jak chci v Senátu pomáhat Plzni

I město Plzeň potřebuje pomáhat - např. v dalším rozvoji dopravní sítě. Nedávno se otevřela část západního městského okruhu Domažlická – Křimická, která zlepší spojení Borských polí při příjezdu do Plzně od Chebu. Je to prospěšné, ale centrum se tak zbaví jen zlomku tranzitní dopravy. Kamiony mířící ze severu na západ tak i nadále jezdí z velké části centrem a zvyšují podíl oxidů dusíku v ovzduší. Obchvat tedy začne zásadně plnit svoji roli až po dostavbě druhé části, která propojí Křimice s Košutkou (Severní předměstí). Naprosto nezbytný bude po dobudování spalovny odpadu v Chotíkově, aby se odpady nepřepravovaly přes centrum města.

30.9.2014 v 8:43 | Karma: 5,45 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Petr Rybář

Referendum - Čím chci v Senátu začít

Často se ptám, jak mohou občané v období mezi volbami prosazovat svůj názor na určitý aktuální problém. Mohou vyjít do ulic a demonstrovat, v krajním případě použít i násilí. O takové řešení však asi nikdo nestojí.

22.9.2014 v 17:02 | Karma: 8,46 | Přečteno: 266x | Diskuse| Ostatní

Petr Rybář

Proč kandiduji do Senátu

O kandidaturu do Senátu PČR se za volební obvod Plzeň uchází osm politiků a já jsem mezi nimi. Přátelé se mě ptají, zda to mám zapotřebí?

20.9.2014 v 17:02 | Karma: 0 | Přečteno: 383x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Sokoly povede dosavadní místostarosta Martin Chlumský, rozhodl výbor

27. dubna 2024  17:35

Do čela České obce sokolské (ČOS) zvolil výbor Sokola podle očekávání dosavadního prvního...

Triumf českých středoškoláků. Zvítězili v soutěži NASA s návrhem dálkové opravy družic

27. dubna 2024  17:21

Pětice českých středoškoláků uspěla ve finále prestižní mezinárodní soutěže Conrad Challenge v...

Praktický i pro zábavu. Americká firma nabízí robopsa s plamenometem

27. dubna 2024  17:04

Americká firma Throwflame poprvé zveřejnila cenovku za svého robotického psa, který má na sobě...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 495x
Ekonom a politik.

Seznam rubrik